Tips dari MADRE

Tips Mudah Untuk Elak Kaki Melecet

Kaki Pernah Melecet Sebab Pakai Kasut?

Selalu kan bila beli kasut baru senang je kaki melecet, ada rasa pedih dibahagian jari kaki, belakang tumit dan bahagian tepi ibu jari kaki. Lebih-lebih lagi mereka yang ‘berkaki kembang’ dan material kasut pula jenis kanvas, aduhai pedih tak terkira.

Mesti sis pernah dengarkan petua dimana kalau kita beli kasut baru, kita kena gigit dulu kasut tersebut kononnya tak nak kasut tu gigit balik kaki kita, boleh percaya ke tu?

Kakpin pun tak pasti samaada betul atau tak teknik tu, tapi dah berkali juga sis gigit kasut baru, masih melecet kecuali kasut Madre.

Okay jom Kakpin kongsikan beberapa tips macam mana sis boleh elak dari kaki melecet:

 

#1 – Pakai plaster di bahagian kaki melecet

Tapi sis boleh je pakai plaster sebelum kaki melecet sebagai precaution, mungkin cara ni nampak biasa, tapi tak ramai yang terfikir. Kebiasaannya sis boleh tampal dekat bahagian tumit.

Sis juga akan buat bila nak pakai kasut tumit tinggi sebab tekanan kaki kebelakang lebih banyak, jadi bahagian belakang tumit memang mudah melecet.

 

#2 – Tabur bedak baby ke dalam kasut

Sebelum tu kena pastikan bedak tu bersesuaian, taburkan kedalam bahagian kasut. Cara ni boleh kurangkan geseran antara kaki dengan bahagian permukaan dalam kasut.

Bedak boleh memberi kesan yang lebih lembut dan mengurangkan geseran, cuma kalau nak lebih selamat, lepas dah tabur bedak, sis pakai stokin sekali, kaki akan lebih selamat dan kurang berbau.

 

#3 – Sapu antiperspirant di bahagian kaki yang mudah melecet

Sebelum ni sis ingatkan antiperspirant ni pakai kat ketiak je, tapi boleh juga di pakai dibahagian kaki untuk mengelakkan kaki melecet berlaku. Cuma sis perlulah pakai yang stick, bukan deodorant biasa tu ye?

Fungsi antiperspirant selain dari mengelakkan dari bau yang tak diingini, ia juga mengurangkan berlakunya pergeseran, lebih lembut.

 

#4 – Longgarkan ruangan kasut yang ketat

Cara ni khas untuk sisters yang terbeli kasut, tapi kasut tu ketat amat, ini antara punca kaki boleh melecet. Ambil satu plastik yang sebesar ruangan didalam kasut sis. Isikan air, dan masukkan kedalam kasut, pastikan plastik air tersebut memenuhi ruang dalam kasut.

Dah siap, terus masukkan dan biarkan dalam freezer lebih dari sehari. Bila air dalam bungkusan bertukar menjadi ais, ia akan menolak ruangan bahagian dalam kasut yang ketat.

Lepas sehari, sis akan rasa kasut tersebut dah tak ketat sangat, dan kaki dah tak melecet.

 

#5 – Letak tape pada jari ketiga

Mesti semua rasa pelik kan? Sis pernah buat sekali dan memang suprisingly menjadi, so boleh cuba!

#6 – Guna stokin tebal

Okay jangan fikir yang sis suruh pakai stokin tebal macam ni pergi kerja ya. Fungsi stokin tebal ni lebih kurang tips ke #4. Cuma cara ni mungkin lebih cepat.

Sis cuba dapatkan stokin tebal dan sarungkan lepas tu pakai kasut. Ambil pengering rambut dan halakan di bahagian yang ketat untuk beberapa minit. Ulang beberapa kali jika perlu. Cara ini juga dapatkan melonggarkan kaki kasut tu sis.

How to Prevent Your Shoes from Giving You Annoying Blisters

Blisters could be such an annoying thing to deal with. It will halt everything you have going on and gets more annoying if you just let it be. So here we have a few tips to help you prevent your shoes from giving you blisters.

  1. Make Sure the Shoes Fit

This should be common sense, but there’s a lot of people that ignore this because some women can be vain about sizes, even if it’s their shoes. The first step in preventing rubbing and the ensuing blisters is picking shoes in the right size that fits you.

  1. Swipe on Antiperspirant

Antiperspirant is good for preventing more than B.O. Because antiperspirants (not to be confused with deodorants) reduce sweating—and any foot sweat increases how much your feet rub and catch against your shoes. Swipe it on all over your feet then let it dry before wearing your shoes.

  1. Try it first at Home

Trying your shoes first for can help you locate the ‘hot spot’, or where your shoes are rubbing against your feet. Once you figure out your potential trouble areas. Try it for at least about 30 minutes. After you’re done with this, you could move on to the last 2 steps.

  1. Get some lube

Eliminate friction, and you eliminate blisters. That’s where anti-blister creams or stick (if you want to avoid using antiperspirant) and even anti-chafing products for runners would help. It will lubricate your skin to reduce friction. Try applying them to your ‘hot spots’ before leaving the house.

  1. Add Some Padding

Blister patches, whether they’re stuck to your shoes or your feet, can help keep your shoes in place and prevent rubbing. But if you don’t have that, it never hurts to carry some Band-Aids in your purse if you’re prone to blisters.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply